Riittääkö kantti?

Havahduin tässä yksi ilta ajatukseen, että vihdoin Suomessa on alettu tekemään asioita rohkeammin.  Tämä ajatus tulvahti mieleen Iron Skyn ennakkonäytöksen jälkeisessä tilaisuudessa, jossa Timo Vuorensola ja Tero Vuorenmaa kertoivat elokuvaprojektistaan. Elokuva edustaa täysin uutta ajattelua, jollaista ei Suomen niemellä ole ennen nähty. Kansainvälinen projekti, jossa tekemisen tason rima on nostettu kattoon asti. Koko projektin rahoitus on käytännössä riskirahaa, ja ulkopuolisten rahoittajien aiheuttamista paineista huolimatta oma näkemys on pidetty vakaana loppuun asti.

Kaikille tuttu Angry Birds edustaa myös jotain täysin uutta tapaa tehdä businestä Suomessa. Moniko suomalainen vanhan kaartin yrittäjä olisi hylännyt 2 miljardin euron ostotarjouksen, koska oma visio on vielä korkeammalla? Kun tieto ostotarjouksesta ja sen hylkäyksestä tuli julki, oli lehtien palstat täynnä paheksuvia kirjoituksia; onpa juipeilla otsaa!

Se, mikä näistä kahdesta esimerkistä tekee erikoista, on paitsi riskien sietokyky niin myös kyky tarttua tilaisuuteen, pitää siitä kiinni ja ennen kaikkea puskea vielä eteenpäin siinä missä muut jo himmailisivat tyytyväisinä 100 metriä ennen maaliviivaa. Tällaisia ”cease the moment” -tilaisuuksia ei tietenkään tule ennen kuin tuote on hyvä ja takana on jo jonkin verran kokemusta. Iron Sky:tä edelsi Star Wreck, ja Rovio tunnetusti teki aika monta peliä ennen Angry Birdsiä.

Yhdysvalloissa ja Britanniassa on jo muutaman vuoden ollut uusi draivi pienpanimooluen valmistukseen ja markkinointiin. Esimerkkeinä mainittakoon briteistä Brew Dog ja jenkeistä Dogfish head.
Brew Dogin ”Equity for Punks II” rahoituksen keräys ja markkinointi oli juuri sitä uuden maailman meininkiä, jota Iron Skyn tekijätkin ovat käyttäneet. Rahoituksen keräys ei ole enää pelkkää rahoituksen keräämistä vaan se on osa markkinointikampanjaa. Iron Skyn ”War Bonds” -fanisijoittamisen markkinointiarvo on varmasti suurempi kuin sitä kautta saatu miljoona euroa. Tässä kohtaa on hyvä heittää kaikille yrittäjille viikon vinkki. Nyt ei tarvitse pelkästään ulkomaiden toimijoiden kanssa tehdä crow fundingia, kun on kotimainenkin vaihtoehto : http://www.invesdor.com/

Kotimaisessa olutskenessä Beer Hunters on esimerkillisesti tehnyt rohkeita oluita ja rohkeasti myös nimennyt niitä. Ainakin makujen ja tyylin osalta Beer Hunters on minun ehdoton suosikkipanimo.  Esimerkiksi se oli hyvä idea, kun viime kesänä saivat Radio Rockin toimitukseen Porispere Kilju -oluensa esille ja sitä kautta ilmaista mainosta. Markkinointikikka olisi luultavasti jäänyt toteutumatta  ”Porin panimon vehnäolut” -brändillä.

Kunhan mekin Rekolan Panimossa saadaan oluet kauppoihin ja ravintoloihin, niin toivottavasti meillä riittää kanttia ja tahtoa kehittää tätä juttua vielä pidemmälle. Paljon pidemmälle. Pienpanimon resurssit ovat pienet, mutta suhteellisen pienet ne olivat Roviolla ja Iron Skyn tekijöilläkin.

Mikä kotimainen pienpanimo ensimmäisenä lyö läpi isosti ulkomailla? Kuka vastaa haasteeseen? Kiinnostaako ketään? Toivottavasti kiinnostaa. Maailma odottaa haastajia.

Sitä odotellessa baarissa tavataan!

This entry was posted in Panimo and tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.