Hiilarihässäkkä

Kaikenlaista sitä kokki joutuu opettelemaan ja ymmärtämään, kun olutta haluaa tehdä.

Tässä hyvä esimerkki siitä, miten joku juttu ei olekaan niin yksinkertainen kuin aluksi voisi kuvitella. Tällä kertaa pääosassa elintarvikehiilidioksidi, nyt AGA:n Biogon-C, pullokoko määräytyy siitä, mitä itse jaksaa liikutella ja nostaa autoon. =)

Ajattelin, että hoidan oluisiin hiilidioksin käymisen avulla ja sen lisäksi varaan pulloista vedot tankkeihin. Eli jos käymisestä ei irtoa tarpeeksi hiilareita, niin kypsymisen loppupuolella voidaan laittaa tankkeihin esim. 1,5 barin paine joksikin aikaa ja imeyttää näin hiilidioksidia oluseen. Toinen mihin hiilidioksidia tarvitaan, on oluen siirto esim. pullotuskoneelle. Hiukan suuremmalla paineella eli noin 2,5 barilla painetaan valmis olut tankista pullottimelle. Pari letkua tällä mallilla.

Itse tämä hiilarilaitteisto ei olekaan ihan niin helppo tai edullinen, kun ryhdyin tarjouksia kyselemään. Toiveissa saada pullojen läheisyyteen seinälle paneeli jossa paineensäätimet ja jako venttiileineen kaikkiin tankkeihin sekä pari ylimääräistä mm. pullotuskoneelle ja/tai kegitykseen.

Hiilidioksidipullon perään tulee pullonpainesäätimet ja niistä sitten jako kahteen paineensäätimeen, että saadaan mahdollisesti tarvittaessa kahdella eri paineella hiilaria ulos, mikäli joku tankki on paineen alla ja toinen pitäisi pullottaa. Kahden paineensäätimen jälkeen toisesta 2,5 bar jako kahteen letkuun ja toisesta 1,5 bar jako siis kaikkiin tankkeihin. Tarjouskyselyn jälkeen sain kasan tarkentavia soittoja: pitääkö kaikkien palikoiden olla elintarvikekelpoisia, mikä on suurin tarvittu virtaus, kuinka olin ajatellut estää jäätymisen… Mitä ihmettä?

Normivehkeillä pärjää ihan hyvin ja esim. ennen tankkia on tarkoitus laittaa hiilidioksidille suodattimet, jotka poistaa epäpuhtaudet imeytettävästä hiilidioksidista. No, entäs virtaus, sehän määräytyy siitä, kuinka paljon pullottimeen pitää olutta virrata paineen alla.

Osa firmoista oli sitä mieltä, että jäätyminen voi olla paineensäätimissä ongelma ja osa sitä mieltä, että ei, koska paineet säädetään parissa eri kohdassa eikä kerralla. Sen verran on selvinnyt, että pullosta lähtee 60 bar, joka säädetään ensin esim. 6 bariin ja se tarkoittaa, että kaasu jäähtyy rajusti, jopa -40 asteeseen, siksi ilmeisesti tarvitaan lämmitintä kaasulle ennen paineensäädintä. Kaikenlaista!

Sitten piti vielä miettiä, että paljonkos me tarvitaan hillidioksidia, kun pullokoko on jo selvillä. Se liittyy tankkien tyhjentämiseen eli kun siirretään olutta pois tankista, niin tilalle tulee noin 2 kuutiota hiilidioksidia 2 bar paineessa. Yksi 20 kg pullo sisältää saatujen tietojen mukaan 5 kuutiota hiilidioksidia 2 bar paineessa. Eli jos yhtenä päivänä on mahdollista pullottaa esim. kaksi tankkia, niin siihen hupenee varmaan koko pullo. Toisin sanoen meillä on parempi olla koko ajan kolme pulloa joita vaihdellaan sitä mukaa, kun tyhjenevät.

Tarkennetaan vielä, että tämä ei ole vielä valmis. Tarjouksia on saatu parista paikasta ja kohtapuoliin lyödään lukkoon mihin päädytään. Paneelista laitetaan kuvia, kunhan sellaisen saamme rakenneltua. Tässä eka hahmotelma, että mitä ylipäätään tarkoitettiin. Tunteeko kukaan kenen paperille tuli piirreltyä?

draft

Makuasioita, kippis!

This entry was posted in Panimo and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Hiilarihässäkkä

  1. Tervehdys, Malty-Jari!
    Kävi tuossa mielessä, että miksi sinun pitää työntää olut ulos hiilidioksidilla?
    Eikös homma hoituisi “imulla” (imupumppu) olutsäiliön ulostuloletkuun, jolloin olutsäiliön tilavuuden voisi korvata paljon pienemmällä hiilidioksidimäärällä (esim.0.2bar lopputilavuutta, eli ensin 1bar, joka laskee oluen poistuttua 0.2 bariin
    positiivista suojakaasua).
    Olutsäiliön ulostuloletkuun ennen pullotusta voidaan sitten lisätä hiilidioksidi-linja nostamaan oluen hiilidioksiditasetta (esim. 1.5bar-ista 2.5bar jne…)